Digiles 4: Helicopters
Leuke, prikkelende digitale verrijkingsles voor de hele klas, waarmee tegelijkertijd ook de hoogbegaafde leerlingen uitdagend onderwijs krijgen en de hele klas aan de slag is met verrijkend en onderzoekend leren. Je kunt als leerkracht meteen aan de slag met deze verrijkingsles. De les is geschikt voor leerlingen van groep 3 t/m 8. Deze verrijkingslessen zijn ook een uitdaging voor de verrijkingsklas en plusklas. Als leerkracht heb je tijdens deze digitale les een begeleidende, coachende rol.
Dit is les 4 in een serie van 7 lessen en deze les kan ook als aparte les gegeven worden.
Leerdoelen: fouten maken mag, omgaan met perfectionisme, inzetten van de analytische en praktische denkvaardigheden, samenwerken, complimenten geven.
Deze leuke les, gebaseerd op de wetenschappelijke theorie; Denkvaardigheden van Sternberg (analytisch, praktisch, creatief) is samengesteld met het doel dat leerlingen stralend falen, waardoor ze leren dat fouten maken mag en leerzaam is. De leerlingen maken verschillende helicopters en perfectioneren deze tot de ultieme helicopter die zo lang mogelijk in de lucht blijft.
De opdracht om eerst een eigen helicopter te bouwen is leuk, uitdagend en laagdrempelig en kan door alle leerlingen gedaan worden, waarbij mede de uitdaging zit in het element om van fouten maken te leren en vervolgens ook samen met een medeleerling de perfecte helicopter te maken en elkaar te adviseren.
Zet deze lesfilm aan via het digibord en ga meteen met je klas aan de slag. Als leerkracht hoef je alleen de lesfilm tussentijds stil te zetten als de leerlingen aan de slag gaan. Instructies worden duidelijk aangereikt. De gebruikte materialen betreffen vooral kosteloze materialen.
Dit is les 4 in de serie van 7 lessen, maar deze les kan ook als aparte les gegeven worden, daarom ontvang je naast deze lesfilm ook de instructiefilm met uitleg over de theorie van Sternberg.
Er is 5 minuten aan lesmateriaal beschikbaar, waarbij de gehele les 1,5 uur bestrijkt en deze kan worden uitgebreid tot ongeveer 3,5 uur naar gelang de behoefte.
Ter voorbereiding adviseren wij om de lesfilm eerst zelf te bekijken, de benodigde materialen te verzamelen, de invulformulieren voor de leerlingen uit te printen. Zet in de klas de lesfilm aan via het digibord en ga meteen met de klas aan de slag. Als leerkracht hoef je alleen de lesfilm tussentijds stil te zetten als de leerlingen aan de slag gaan. Instructies worden duidelijk aangereikt. Je hebt dan als leerkracht de tijd en mogelijkheid om de leerlingen coachend te begeleiden.
Hieronder staat de lesfilm, de instructiefilm(s) en de leerlingformulieren voor je klaar. Je kunt meteen aan de slag.