Cursussen

jongens trekken gekke koppen

Gratis workshops – Verrijken in de montessoriklas

DNKRS biedt regelmatig een gratis workshop aan over montessori onderwijs & hoogbegaafdheid, de taxonomie van Bloom en top-down leren in de montessoriklas. Je maakt dan ook kennis met onze cursussen speciaal ontwikkeld voor leerkrachten in het montessori onderwijs.

Wil je een mail ontvangen als de nieuwe data bekend zijn? Laat het ons dan weten. 

Cursus Kennen en coachen van hoogbegaafde leerlingen in het voortgezet onderwijs (incompany)

Hoe begeleid je hoogbegaafde leerlingen in de klas en op school? Wat heeft een hoogbegaafde leerling nodig? Deze en meer vragen staan centraal in vier trainingsmiddagen voor docenten, begeleiders en coaches in het voortgezet onderwijs.

Inhoud van de cursus
We gaan aan de slag met wat hoogbegaafdheid nu eigenlijk is en hoe je hoogbegaafde leerlingen (die wel of niet onderpresteren) kunt herkennen. Daarbij spelen executieve functies, metacognitie en specifieke begaafdheidskenmerken een duidelijke rol.

Je leert oplossingsgerichte coachingstechnieken om met hoogbegaafde leerlingen in gesprek te gaan. Ten slotte gaan we nadenken over uitdagende programma’s en aan de slag met het maken van verrijkingsopdrachten.

Leerweg Specialist hoogbegaafdheid in het montessorionderwijs

De Leerweg van negen middagen is een praktische en tegelijkertijd theoretisch stevig onderbouwde opleiding tot Specialist hoogbegaafdheid in het montessorionderwijs.

Met een groep van maximaal vijftien deelnemers kijken we met een montessori-bril naar (hoog)begaafdheid. We werken daarbij flexibel en spelen graag in op vragen en behoeften van de deelnemers.

Wat is hoogbegaafdheid? En hoe maken we gebruik van de sterke kanten van het montessorionderwijs om de (hoog)begaafde kinderen beter te bedienen? Hoe kan de voorbereide omgeving een rol spelen in dit aanbod? Hoe kan onze montessoriaanse wijze van begeleiden aansluiten bij wat een (hoog)begaafd kind nodig heeft? Op welke manier kunnen we meer verdieping en verbreding bereiken met het materiaal? Heeft een montessorischool een verrijkingsklas nodig? 

Vragen als deze komen aan de orde, maar ook heel veel ideeën, voorbeelden en achtergronden.

Na afloop van de Leerweg ontvang je een certificaat. Jaarlijks nodigen wij je uit voor de terugkomdag om ervaringen uit te wisselen en elkaar te inspireren. Je krijgt daarnaast toegang tot een databank met alle materialen van de cursus. En je krijgt de mogelijkheid samen te werken met andere (oud)cursisten, een groeiende groep enthousiaste montessorianen.

Wanneer je inschrijft voor de complete leerweg (in plaats van de drie losse modules), ontvang je 10% korting. Scholen van cursisten krijgen bovendien korting op onze teamtrainingen.

Leerweg, deel 1: Basis rijk onderwijs

Tijdens dit eerste deel van de leerweg komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Het signaleren van de hoogbegaafde kinderen in je klas
  • De onderwijsbehoeften van deze kinderen 
  • De begeleiding die zij nodig hebben om optimaal tot hun recht te komen 

Naast heldere theoretische onderbouwing krijg je elke bijeenkomst veel praktische handvatten voor in de klas. Hier kun je meteen mee aan de slag.

Leerweg, deel 2: Verdieping rijk onderwijs

Tijdens het verdiepende deel van de Leerweg leer je onder andere: 

  • Verrijkende lessen ontwerpen
  • Hoe je kinderen kunt helpen naar vermogen te presteren en onderpresteren kunt voorkomen
  • Hoe je een groei-mindset in je klas kunt bevorderen 

De theorie en vaardigheden die je hier leert, maken je onderwijs niet alleen voor de hoogbegaafde kinderen, maar voor álle kinderen in je klas waardevol en verrijkend!

man

Leerweg, deel 3: Denken, leren en doen

Tijdens dit laatste deel van de Leerweg gaan we dieper in op de begeleiding van de hoogbegaafde kinderen. Aan de orde komen onder andere:

  • Gesprekken met kinderen, de kracht van gedachten 
  • Metacognitie, cognitieve en executieve vaardigheden
  • Strategietraining, onder andere met spelletjes en zelfsturend leren
  • Presentatie van het reflectieverslag 

Cursus Praktisch verrijken en evalueren in de montessoriklas (kosteloos)

Aangeboden door het Samenwerkingsverband Primair Onderwijs Amsterdam Diemen

Deze cursus bestaat uit drie trainingen voor leerkrachten uit het montessorionderwijs. Je leert hoe je in de klas kunt verrijken door vragen te stellen en door bestaand aanbod en materialen aan te passen. Zo creëer je passender en meer verrijkend aanbod dan wanneer je alleen de bestaande plusboekjes en methoden gebruikt. Daarnaast bekijken we steeds hoe je het werk kunt evalueren met je leerling en maak je het verrijken en evalueren een vanzelfsprekend onderdeel van je onderwijs.

  • Deel 1: Uitleg top-down aanbieden en de Taxonomie van Bloom met kosmisch onderwijs
  • Deel 2: Top-down en de taxonomie van Bloom met montessorimateriaal, verrijkend evalueren met kinderen
  • Deel 3: Theorie van Robert Sternberg in de montessoriklas
Doelgroep
  • Leerkrachten uit het montessorionderwijs
  • Basiskennis van hoogbegaafdheid wordt verondersteld. Bij twijfel kun je contact opnemen met de cursusleider.
  • We werken in een vaste groep met maximaal 15 deelnemers, waardoor een persoonlijke aanpak mogelijk is.

De cursus wordt gegeven door Brigit Brinkman, ECHA specialist hoogbegaafdheid bij DNKRS en montessoriopleider.

In het voorjaar van 2023 start:

Cursus Praktisch verrijken en evalueren in het vernieuwingsonderwijs (kosteloos)

vrolijk jongetje

Vier trainingen over hoogbegaafde kinderen in de klas

Wie ís nu het hoogbegaafde kind? Wat betekent hoogbegaafdheid voor een kind? En hoe kan zich dat uiten? Via de Floreer Academie geeft DNKRS vier trainingen.

Vaak wordt de slimme, gemotiveerde leerling met goede prestaties aangezien voor hoogbegaafd en wordt het onderpresterende kind niet gezien. Juist omdat dit kind zich niet gezien voelt, kunnen er problemen ontstaan. In de vier trainingen krijgen leerkrachten inzicht in de kenmerken en onderwijsbehoeften van begaafde kinderen en ontwikkelen vaardigheden om hen goed te begeleiden.

Niveau

Training 1 is te volgen zonder extra kennis over (hoog)begaafdheid. Vanaf de tweede training wordt voortgebouwd op de kennis die in de eerdere bijeenkomsten aan bod is gekomen en wordt enige kennis van (hoog)begaafdheid verwacht. Wanneer je al op een andere wijze kennis hebt over dit onderwerp, neem dan vooral even contact op met Meike van Wegen om te bespreken of het aanbod passend is. De ervaring leert dat ook leerkrachten met een behoorlijk kennisniveau kunnen profiteren van dit aanbod, juist omdat het de theorie koppelt aan de praktijk en je er meteen in de klas mee aan de slag kunt.

Data
Tarief: kosteloos via Floreer Academie

Training 1: Stimulerend signaleren

In training 1 wordt op heldere wijze uitgelegd wat het begrip hoogbegaafdheid betekent en omvat.

  • Wat betekent hoogbegaafdheid en je ‘anders voelen’ voor een kind en in welk gedrag kan zich dit uiten?
  • Theorie van Betts en Neihart
  • Hoogbegaafdheid vanuit wetenschappelijk perspectief en de vertaling naar de praktijk; communicatie met ouders en anderen
  • Het signaleren van de hoogbegaafde kinderen in je klas en signaleringsinstrumenten

Training 2: Onderwijsbehoeften

In training 2 gaan we in op de onderwijs- en begeleidingsbehoeften van (hoog)begaafde kinderen.

  • Welke behoeften heeft een (hoog)begaafd kind, zowel op cognitief niveau als op sociaal en emotioneel gebied?
  • Wanneer noemen we iets verrijkingswerk?
  • Het aanpassen van aanbod aan de behoefte van begaafde kinderen; ideeën en oefening
  • Taxonomie van Bloom en top-down denken
  • Wel of niet versnellen, wel of geen verrijkings- of plusgroep, voor- en nadelen van voltijds begaafdenonderwijs

Training 3: Mindset

Tijdens training 3 duiken we uitvoerig in de Mindsettheorie.

  • Uitleg Mindsettheorie van Carol Dweck
  • Implicaties op ons onderwijs
  • De rol die mindset speelt bij het leren en het belang hiervan ten aanzien van begaafde kinderen
  • Omgaan met een vaste mindset
  • Stimuleren van een groeimindset bij kinderen (en jezelf!)

Training 4: Begeleiden in de klas

In training 4 komt het begeleiden bij hobbels en obstakels uitgebreid aan de orde.

  • De houding van jou als leerkracht en het kennen van je eigen sterke kanten
  • Het stellen van doelen of juist een alternatief hiervoor, (formatief) evalueren en de kracht van top-down benadering hierin
  • Handige hulpmiddelen bij het voeren van gesprekken met kinderen
  • Concrete ideeën die direct toepasbaar zijn in je klas